Sykling

Synnfjellområdet er et sykkeleldorado for både stisykling og sykling på fine grus- og seterveier.

Gode merkede stier. Lag deg gjerne ulike ruter i et nettverk av stier og veier etter ønsket lengde og vanskelighetsgrad. Det er mange muligheter for avstikkere underveis.

Spåtind Sykling I Fjellet
Spåtind Fjellhotell - Oppsjøputten (8 km)

Familievennlig sykkeltur tur sammen med barn. Start ved Spåtind Fjellhotell og følg grusveien innover FV 196 til Oppsjøkrysset. Her er det en liten idyllisk rasteplass ved det lille vannet Oppsjøputten  - som er perfekt for familie med barn å oppsøke.

Ta med hengekøyer og slapp av med litt lunsjmat. En kort og grei tur for en herlig dag ute.

• Lengde: 8 km (t/r)
  • Vanskelighetsgrad: lett

Lenningen Kafe
Spåtind Fjellhotell - Lenningen (30 km)

En flott tur langs grusveier 15 km fra Spåtind Fjellhotell til Lenningen. Her går det i variert landskap forbi små og store vann og med stadig ustikt til nye fjellformasjoner.

En flott tur på gode grusveier med lite trafikk. Mange muligheter for avstikkere.

På Lenningen er det kafe med servering, perfekt som turmål.

• Vanskelighetsgrad: middels
  • Lengde: 32 km

Spåtind Sykle Familie
Spåtind - Holsbru - Liomseter (30 km)

Spåtind - Hols Bru - Liomseter er en flott tur i variert og fin natur. Sykling langs Dokkvatnet må oppleves.

Her passerer du en idyllisk sandstrand på vegen - se en liten grusplass på venstre side av vegen noen få kilometer innover fra Holsbrukrysset.

Start ved Spåtind Fjellhotell og følg Fv 196 til Oppsjøkrysset. Ta til høyre og følg FV 204 østover i ca 6 km til Hols Bru. Etter Hols Bru ta av til venstre og følg skilt til Liomseter.

Turen går på grusveg (bilveg) i flott skogsterreng langs Dokkvatnet. Fra Hols Bru og til Liomseterer er det ca 20 km og ca 200 høydemeter.

På Liomseter er det betjent DNT hytte. Ta gjerne en overnatting eller to i vakre Langsua før turen går tilbake samme vei via Hols Bru til Spåtind Sport Hotel.

• Lengde: 30 km
  • Vanskelighetsgrad: middels krevende.

Spåtind Sykling Grusveier
Spåtind Fjellhotell - Lenningen - Leppedalen - (Dokka 60 km)

Start ved Spåtind Fjellhotell og følg FV 196 til Oppsjøkrysset. Ta til venstre og følg FV 204 vestover til Lenningen. Fortsett FV 204 og ta til venstre inn Åfetavegen. I krysset ved FV 238 fortsetter du rett frem til Kjerringdalen og forbi Garin. Følg Bergstølvegen til Leppdalen og Nordsinni.

Fra Nordsinni følg veien til Thomlebygda og Dæhlibygda og videre til Vest-torpvegen. Ta til høyre og avslutt turen i Landsbyen Dokka. Dette er en spennende tur i variert terreng og et godt alternativ til bil fra Spåtind Sport Hotel til Landsbyen Dokka.

Turen er middels krevende og atskillig lettere enn å sykle motsatt vei fra Landsbyen Dokka til Spåtind Sport Hotel.

• Lengde: 60 km
  • Vanskelighetsgrad: Middels krevende
Spåtind Sykling
Synnfjell Rundt (80 km)

Start ved Synnfjellporten og følg FV 196 noen hundre meter vestover til avkjøring mot Aasætra. Etter Asætra følg grusvei til venstre mot Hugulia.

Ta til høyre i Hugulia og følg veien til Gamlestølen og Lenningen. Fra Lenningen følg FV 204 østover til Oppsjøkrysset. Ta til høyre i krysset og følg FV 196 forbi Spåtind Sport Hotel og tilbake til Synnfjellporten.

Turen går på grusvei og asfalt.

Lengde: 85 km

Vanskelighetsgrad: Middels til krevende.