Vandring

Synnfjellet - vandre i snilt fjellterreng på et nettverk av stier med slående høyfjellspanorama.

Sommer og høst byr på en rekke turmuligheter i fjellene rundt Spåtind Fjellhotell. Høyeste topp er Spåtind 1414 moh., men også Djuptjernskampen 1325 moh. er en ypperlig tur! De fleste turene er lette og middels krevende. På de fleste toppene er det fantastisk utsikt til Spåtind 1414, Skjervungfjellet, Skarvemellen, Rundemellen, Snuen, Røssjøkollane, Djuptjernskampen, Ormtjernskampen og Langsua. Synnfjell blir ofte omtalt som Jotunheimens forgård med det snille og åpne fjellterrenget med ruvende topper rundt. Langsua Nasjonalpark er en naturopplevelse i frodig og snilt terreng. Nedenfor finner du beskrivelse av turer du finner i området rundt Spåtind Fjellhotell.

Synnfjellet
  • Høyeste punkt: 1414 moh
  • Laveste punkt:
Kart

Kart over området selges i resepsjonen.

Djuptjernkampen Spåtind fjellstue
Djuptjernkampen 1325 moh

Djuptjernskampen ligger høyt og fritt nord for Synnfjell i Langsua nasjonalpark. Her er det flott utsikt mot Spåtind 1414, Skjervungfjellet, Skarvemellen, Rundemellen, Røssjøkollane Snuen, Ormtjernskampen og Langsua.

Turen starter ved parkeringsplass som ligger langs FV 250 like ved Sæbu-Røssjøen. Følg veien til Tronhus. Ta derfra merket sti til Djuptjernskampen. På vei til toppen kan du gå via Solskiva 1184 moh. Hele turen er ca. 13 km og tar 2-2 ½ time. Den er middels krevende og går i variert skogs- og fjellterreng.

Turen kan bli lang fra Spåtind Fjellhotell. Bil kan være en mulighet fram til parkeringsplass like ved Sæbu-Røssjøen. Kjør videre til Oppsjøkrysset fra fjellstuen. Ta til venstre og fortsett ca. 8 km til parkeringsplassen.

Snuen
Snuen 1179 moh

Nordvest for Oppsjøkrysset finner vi Snuen, en flat topp som er lett tilgjengelig for de fleste, og et godt alternativ til de lengre turene i området. Det er flott utsikt til andre fjelltopper og det er et vakkert skue utover Synnfjorden og Langsua.

Du kan gå eller sykle seterveien fra Oppsjøkrysset til Rokvamsetra (ca. 2 km). Rett før Rokvamsetra går det en lett synlig umerket sti opp til høyre. Følg stien til toppen - hold til høyre i et par små stikryss. Fra Oppsjøkrysset til Snuen er det i underkant av 4 km. Turen er lett til middels krevende og går i variert skogs- og fjellterreng.

Fortsett veien forbi Spåtind Fjellhotell for fot, sykkel eller bil til parkering ved Oppsjøkrysset.

Ormtjernkampen
Ormtjernskampen 1128 moh

Ormtjernkampen nasjonalpark var tidligere Norges minste nasjonalpark. I 2011 ble den lagt inn i Langsua nasjonalpark. På toppen av Ormstjernskampen er det flott utsikt til topper rundt og til Langsua.

Fra Ormtjernsætra går det tydelig og godt opparbeidet sti til Ormtjernskampen. Turen er 2,5 km og tar ca. en time. Turen er lett til middels krevende og går i variert skogs- og fjellterreng.

Kjør, gå eller sykle videre til Oppsjøkrysset fra fjellstuen. Ta til høyre i krysset og kjør FV 204 østover i ca. 5 km. Ta til venstre inn mot Ormstjernssætra. Her er det parkering rett ved stien. Dersom bommen på veien til Ormstjernssætra er låst, kan nøkkel hentes ut på Hols Bru.

Spåtindtoppen
Spåtind 1414 moh

Spåtind er det høyeste punktet i Synnfjell og er et yndet og flott turmål. På Spåtindtoppen er det milevis med utsikt i alle retninger.

Fra Krokhølenområdet til Spåtindtoppen er det ca. 10 km, og hele turen tar 3-4 timer. Turen er middels krevende og går for det meste i fint fjellterreng.

Det er merket sti fra Strangsætra, Aasætra og Gråberga til Spåtind. På veien opp kan man velge å ta turen innom Svartkampen 1168 moh, Olavskampen 1312 moh og Høgkampen 1360 moh. Turen innover fjellet på Høgkampflæene og langs Høgkampvatnet er fantastisk i snill og vill natur.

Turen starter fra Spåtind Fjellhotell.

Turmuligheter Spåtind
Svartkampen 1168 moh

Svartkampen er toppen i Synnfjellmassivet som ligger nærmest Synnadalen. Fra Svartkampen er det god utsikt nordover mot Jotunheimen, Gudbrandsdalen, østover mot Mjøsområdet og vestover mot Spåtindtoppen.

Start turen ved Svinningsbrua (på venstre side langs vegen fra Spåtind Fjellhotell) og følg merket sti. Følg setervegen (bomveg) til Svinningseter og deretter merket og god tursti til toppen. Turen opp tar ca. 1 time. Det er plassert erfaringsstol på toppen.

Sommer Spåtind
Røssjøkollane 1287 moh

Røssjøkollane består av tre topper og ligger høyt og fritt nord for Synnfjell i Langsua nasjonalpark. Fra Røssjøkollane er det flott utsikt mot Spåtind 1414, Skjervungfjellet, Skarvemellen, Rundemellen, Snuen, Ormtjernskampen og Langsua.

Toppene ligger et lite stykke fra Spåtind Fjellhotell, så her kan det være greit å ta bil eller sykkel første etappe til parkeringsplassen ved Trekjern. Her er det skogsti og noe myr før du kommer opp i høyfjellsterreng. Turen opp er ca. 5 km og tar en times tid. Turen er middels krevende og går i variert skogs- og fjellterreng.

Kjør videre på FV196 til Oppsjøkrysset fra hotellet. Ta til venstre og fortsett ca. 6 km til parkeringsplass ved Trekjern.

Fra Røssjøkollane er det fint å legge turen videre vestover til Djuptjernskampen. Turen er ca. 7 km på fin sti.